× כניסה הדף שלי יצירת דף אדוויזר להתנתק חיפוש סוכן מודל צ'יליאני השתלמות מודל צ'יליאני גמל גמל להשקעה חסכון לכל ילד יצירת קשר תקנון שימוש
קישורים
הר הכסף הר הביטוח המסלקה הפנסיונית

 

חברים בוועדת הכספים נגד אישור רכישת אקירוב את כלל ביטוח - "הרבה דגלים אדומים."

דיון בכנסת על היתר השליטה לאקירוב בכלל ביטוח יו"ר ועדת הכספים: "הרבה דגלים אדומים בעסקת אקירוב כלל ביטוח. מדובר ב-260 מיליארד ₪ כספי חוסכים"; ברקת הבטיח: "נבחן את כל ההיבטים. אנחנו עושים עבודה מקצועית"

חכ יעקב מרגי ועדת הכספים צילום הכנסת
חכ יעקב מרגי ועדת הכספים צילום הכנסת
הלחץ מכיוון ארגונים ציבוריים הביא לדיון מהיר בוועדת הכספים בעקבות הצעת ח"כ יעקב מרגי על "חשש לאיבוד שליטה לטובת גורמים עסקיים בחברת כלל ביטוח".

ח"כ מרגי הציג את עמדתו בפתח הדיון ואמר: "בחוק הריכוזיות הוגבלו גופים לפעול גם כגוף פיננסי וגם כגוף ריאלי; כשמדובר בכספי פנסיות וחוסכים זה צריך להדליק נורה אדומה ויש לקיים דיון ולבחון זאת לעומק. הרגולטורים שהיו אמורים להתעסק בזה בשנים האחרונות היו קצת רדומים, היה לי חשש שתהייה הנפקה, ושהוא הביע את רצונו לרכוש כדי להפוך להיות בעל שליטה , אם אני לא טועה זה סותר את חוק הריכוזיות, ויש חשש גדול לשימוש בכספי החוסכים קטגורית. הממונה על רשות שוק ההון שאמור להסתכל על האינטרסים שלי כאזרח הקטן בניגוד עניינים, כי יש לו אינטרס עליון לשמור על יציבות הגופים הפיננסים שהם הפכו להיות החמצן של המדינה לצד הבנקים, יותר מאשר כספי החוסכים. צריך להקים גופים רגולטורים שהאינטרס שלהם זה האזרח הקטן, החוסך. צעד כזה של אקירוב עלול לסכן את כספי החוסכים, וזה גם העברת מסר לחברות פנסיה אחרות".

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון ד"ר משה ברקת, השיב: "אני חושב שהוכחנו את עצמנו על פני שנים, לא רק אני כממונה, גם הממונים לפניי, שאנחנו עובדים לטובת הציבור. יש פה רגולטור מקצועי והוא בוחן את טובת המשק ואת טובת הצרכנים בראש ובראשונה, האחריות שלי היא קודם כל כלפי הציבור כולו. יש תהליכים מקצועיים שצריך לעשות, אני לא עובד משמועות או מטעמים כאלה או אחרים כלפי אדם, יש לנו כללים ברורים למי מאשרים ומה מאשרים, אנחנו בוחנים את כל ההיבטים, אנחנו מקבלים אינפורמציה מכל הגופים ולאחר מכן מחליטים. גם חוק הריכוזיות נבחן, גם היבטים רחבים יותר, גם האדם ספציפית, מבחן המינוף שלו וכך הלאה," ציין ברקת.

כמו לחזור לימים העליזים של דנקנר, פישמן ותשובה

לינור דויטש, מנכ"לית לובי 99, אמרה לברקת וציינה: "אנחנו מאוד מעריכים את העבודה שלך ואת המקצועיות שלך, אבל כבר ראינו מקרים כמו זה של עודד שריג שכראש רשות שוק ההון אישר לשלמה אליהו להשתלט על מגדל וכמה שנים לאחר מכן מונה ליו"ר מגדל. מתי כבר ישונו התקנות של ועדות השקעה בגופים מוסדיים שיפרידו בין בעלי שליטה לחברי הוועדות כדי שאלה יוכלו להתנהל עצמאית ושלא יימשך הקרקס כפי שעושה אליהו במגדל?".

עוד אמרה דויטש: "איך לא מפריעים לכם הדו"חות של מבקר המדינה על ההתנהלות של אקירוב באוניברסיטת ת"א או של השופט בדימוס דנציגר בפרשת ניסיון ההדחה של מנכ"ל כלל יורם נוה וסביב עסקת המלונות לוקה. אם יאשרו לאקירוב לשלוט בכלל זה כמו לחזור לימים של ערב חוק הריכוזיות, לימים העליזים של נוחי דנקנר, אליעזר פישמן, יצחק תשובה - שעם הכסף הציבורי היו מתמנפים וקונים עוד חברות ואחרי זה הציבור היה חוטף תספורות כואבות. אם תאשרו לאקירוב להשתלט על כלל ביטוח זה יעביר מסר גרוע מאוד לציבור ואני מקווה מאוד שלא תאשרו. תיקחו את הזמן שאתם צריכים אבל תגיעו להחלטה לטובת הציבור".

עו"ד ברוך לוברט, יועמ"ש רשות שוק ההון, הוסיף: "הממונה מיוזמתו לא יכול לקבוע שגוף מוסדי צריך להישאר ללא שולט; לכן ברגע שמגיעה פנייה בפני הממונה על שוק ההון, פנייה כשרה לפי החוק, התוצאה שלה יכולה להיות שליטה בגוף המוסדי. הממונה חייב לפי הוראות החוק לבחון את ההתאמה שלה". 

ברקת: "בסופו של דבר אנחנו מקבלים החלטות על בסיס עבודה מקצועית ואנחנו עושים עבור הצעירים, עובדים עבור הדור הצעיר, וניקח בחשבון את כל מה שנאמר פה".

לסיכום אמר יו"ר הוועדה ח"כ קושניר, כי מדובר ב"סוגיה חשובה שמעלה הרבה דגלים אדומים בנוגע לעסקה הזו, גם רכישות שהיו, גם הריכוזיות. אני לא מקבל את האמירות של 'מועלים בתפקידם'; אני סומך על כך שרשות שוק ההון יעשו את העבודה. אני רק מבקש ודורש שתתייחסו באופן רציני להיסטוריה ולרשות שנתתם כבר באחזקה בכלל ביטוח ומה שקרה אח"כ, וכן לדברי הארגונים השונים בכובד ראש, כי מדובר ב-260 מיליארד ₪ מכספי החוסכים". 

לינק לדיון בווידאו:


אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות


arrow