× כניסה הדף שלי יצירת דף אדוויזר להתנתק חיפוש סוכן מודל צ'יליאני השתלמות מודל צ'יליאני גמל גמל להשקעה חסכון לכל ילד יצירת קשר תקנון שימוש
קישורים
הר הכסף הר הביטוח המסלקה הפנסיונית

 

רשיון סוכן למקס || לשכת סוכני הביטוח עתרה נגד הממונה על שוק ההון >> נגד החלטתו להעניק רישיון סוכן ביטוח לחברת מקס

פונה בשם 4,800 סוכנים || מקס מבקשת לעשות שימוש במידע שהיא אוספת אודות לקוחותיה בשוק ההנפקה, הסליקה והתפעול של כרטיסי חיוב - לצורך מתן שירותי תיווך בביטוח. מטרתה של מקס להציע ללקוחותיה בשוק ההנפקה, הסליקה והתפעול של כרטיסי חיוב מוצרי ביטוח שונים, וזאת על בסיס המידע שהיא אוספת על השימושים שלקוחות אלה עשו בכרטיסי האשראי שלה

ליאור רוזנפלד צלם עמי ארליך
ליאור רוזנפלד צלם עמי ארליך
ליאור רוזנפלד נשיא לשכת סוכני הביטוח: "חברת מקס מבקשת לפעול בשיטת האח הגדול ולעשות שימוש במידע שהיא אוספת אודות לקוחותיה בשוק ההנפקה, הסליקה והתפעול של כרטיסי חיוב לצורך מתן שירותי תיווך בביטוח, זה פוגע בתחרותיות ופוגע בפרטיות הלקוחות".

היום יום א' 19.7.20, הגישה לשכת סוכני הביטוח, עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד החלטת הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, ד"ר משה ברקת, להעניק רישיון סוכן ביטוח לחברת מקס איט פיננסיים בע"מ.
העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין רונית אמיר-יניב, עידו חיטמן, שני רפפורט, שגיא שיף וגיא ירום ממשרד יגאל ארנון ושות', עורכי דין.

בעתירה, טוענת לשכת סוכני הביטוח לפגיעה בשלוש נקודות מרכזיות: 

*החלטת הממונה לתת למקס רישיון סוכן ביטוח לתאגיד תביא לפגיעה אנושה בתחרות בשוק התיווך למוצרי ביטוח (שוק סוכני הביטוח) ולפגיעה בסוכני הביטוח העצמאיים והמאוגדים בשל היתרון האדיר והחד צדדי של מקס במידע אישי על פני יתר סוכני הביטוח. יתרון זה של מקס נובע כתוצאה מפעילותה בשוק ההנפקה, הסליקה ותפעול כרטיסי חיוב. יתרון זה יאפשר למקס לקבל מידע בלעדי וייחודי אודות צרכיהם הביטוחים של לקוחותיה כתוצאה מניתוח הרכישות שלהם (לדוגמא תשלומים בגין קנית רכב, מוצרים לבית וכיו"ב) ולפנות אליהם בהצעות שיווקיות לרכישת ביטוח לפני כל מתחרה אחר. 

*החלטת הממונה עשויה להביא לפגיעה ברמת השירות למבוטחים. מתן שירות על ידי סוכן ביטוח דורש מיומנות וניסיון, קל וחומר על רקע הפסיקה אשר הטילה חובות שונות על סוכן הביטוח כלפי המבוטח. קיים חשש כבד כי מקס לא תוכל להעניק למבוטחים שירות בדומה ליתר סוכני ביטוח הפועלים בשוק. 

*החלטת הממונה לאפשר למקס לעשות שימוש בנתונים האישיים אודות לקוחותיה הצבורים במאגרי המידע שלה לצורך פעילות כסוכן ביטוח תפגע בפרטיות המבוטחים, כאשר הממונה לא התייעץ בעניין זה לפני החלטתו עם הרגולטור לענייני פרטיות בישראל – הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים. 

נשיא לשכת סוכני הביטוח, ליאור רוזנפלד:

"טובת המבוטחים, רמת השירות ואיכותו הם הדבר הראשון העומד לנגד עינינו, בדיוק כפי שאנו מתנגדים למתן שירותים פנסיונים באמצעים דיגיטליים, ללא ניסיון והיכרות של הנציגים עם עולם הביטוח ועם יתרון חד צדדי כך אנו מתנגדים גם במקרה זה, אנו בעד תחרות חופשית והוגנת בתנאים שווים". 

פונה בשם 4,800 סוכנים
לשכת סוכני הביטוח, לפי העתירה פונה לבית המשפט כגוף היציג של כ-4,800 סוכני ביטוח עצמאיים בארץ, והיא פועלת למען משמר המקצוע ורמתו ולשם הגנת ענייניו של המבוטח; קיום פיקוח וביקורת מקצועיים והפעלתם של כללי נוהג מחייבים ועקרונות אתיקה מקצועיים; ושיפור רמתם המקצועית של סוכני הביטוח לרבות רמת התמחותם של סוכני הביטוח העתידיים. הלשכה אף עוסקת במתן מידע וכלים מיקצועיים לציבור המבוטחים והחוסכים בישראל ומשמשת כאוטוריטה המיקצועית הבכירה בענף הביטוח.

תחרות לא הוגנת
עיון בעתירת הלישכה, מביאה את הטיעון המרכזי של התחרות הלא הוגנת שהלשכה טוענת.

בעתירה, טוענת הלישכה כי אחד המניעים העיקריים נעוץ, בהיקף המידע האדיר הנתון בידי מקס כתוצאה מפעילותה בתחום אחר, כספקית שירותי סליקה וכרטיסי אשראי. במסגרת פעילותה, מקס אוספת, צוברת, מעבדת ומנתחת מידע פרטני, רב ומזוהה הן ביחס לעסקאות שמבצעים לקוחותיה המשתמשים בכרטיסי החיוב שהיא מנפיקה, והן ביחס לעסקאות שמבצעים צרכנים ועוסקים העושים שימוש בשירותי הסליקה שלה. לפיכך, מקס יודעת אילו עסקאות מבצעים לקוחותיה, מתי ובאילו בתי עסק; ויכולות הניתוח והעיבוד המשוכללות שלה מאפשרות לה לזהות דפוסי רכישות על בסיס מאגר המידע העצום שלה, המרכז מיליוני עסקאות.

מידע זה מאפשר למקס מעקב אחר סוג הביטוח הנרכש על ידי הלקוח, הסכום ששולם עבורו, מועדי התשלום ועוד. למקס יכולת לנתח ולפלח כמות עצומה של עסקאות ביטוח ועסקאות אחרות הנערכות באמצעות כרטיסי אשראי, לזהות דפוסי הרכישה של הלקוח וצרכי הביטוח, ולפנות ללקוחות באופן יזום בהצעות לרכישת ביטוח.

יתירה מזו, מקס תדע במדויק מהן עלויות הביטוח, תנאי התשלום וסוג הביטוח שרכש המבוטח, שכן היא חשופה לכל חיוביו. בהתאם לכך, ביכולתה ליזום פניה ללקוח בהצעה ייעודית אשר תפורה למידותיו של הלקוח המסוים על בסיס המידע שברשותה.

מקס מבקשת לעשות שימוש במידע שהיא אוספת אודות לקוחותיה בשוק ההנפקה, הסליקה והתפעול של כרטיסי חיוב - לצורך מתן שירותי תיווך בביטוח. מטרתה של מקס להציע ללקוחותיה בשוק ההנפקה, הסליקה והתפעול של כרטיסי חיוב מוצרי ביטוח שונים, וזאת על בסיס המידע שהיא אוספת על השימושים שלקוחות אלה עשו בכרטיסי האשראי שלה.

כך, לשם הדוגמה, ביכולתה של מקס לזהות עסקאות ביטוח קיימות שערך הלקוח, לדעת את מחירן, ולפנות ללקוח בהצעה יזומה מתחרה על בסיס המידע שברשותה. ועוד לדוגמה, על ידי ניתוח פשוט של נתו ני חיובי האשראי המצויים בידה, תוכל מקס לאתר מקרים בהם פוליסת ביטוח רכב שרכש לקוח עומדת להסתיים, בהתאם למועדי פריסת תשלומי הביטוח באשראי (למשל, תשלום בגין "ביטוח רכב" בפירוט כרטיס האשראי), ולעשות שימוש במידע זה לצורך פניה למבוטח מבעוד מועד בהצעה לרכישת ביטוח.

ועוד למשל, מקס תוכל לזהות בבסיס הנתונים שלה כי לקוח פלוני שלה משלם בכרטיס האשראי לסוכנות למכירת רכב, ותוכל לפנות אליו, בתזמון מושלם, בהצעה ממוקדת ותפורה למידותיו לרכישת ביטוח מקיף לרכב. בדומה, מקס תוכל לאתר כי לקוח אלמוני שלה רכש פריטי ריהוט רבים או תכשיטים, ותוכל לפנות אליו, בתזמון מושלם, בהצעה אישית לרכישת ביטוח תכולת דירה. מקס גם תוכל להתאים מראש את מחירה של הפוליסה בהתאם לאמצעיו הכלכליים של הלקוח, כפי שאלה מתבטאים בדפוסי ההוצאה שלו במערכות המידע שלה.

לא יכול להיות ספק כי מידע זה אודות העסקאות המבוצעות על ידי כרבע מהציבור בישראל (בהתאם לחלקה של מקס בשוק הסליקה והנפקת כרטיסי אשראי) – המלמד על פוטנציאל לצרכים ביטוחיים של לקוחותיה ושאותו ניתן לתרגם בקלות לפניה ממוקדת אל לקוח מזוהה שפרטיו מצויים אצל מקס – מהווה נכס בלעדי וייחודי של מקס.

למותר לציין כי יכולות ייחודיות אלו אינן מצויות בידי סוכני ביטוח "רגילים" שאינם קשורים בחברות אשראי . לסוכן ביטוח שאינו עוסק במתן שירותי אשראי אין גישה דומה למידע, ובוודאי לא בהיקף דומה לזה שבידי מקס, ולפיכך גם אין ביכולתו להעמיד בפני לקוחות הצעה מתחרה שוות ערך, במועד וברמת התאמה מדויקת, באופן דומה להצעתה של מקס.


אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות


arrow